צריך לפרק את הבעיה הפלסטינית לאידאולוגית ופוליטית. האם הם ראויים למדינה? והאם משתלם לנו לעבוד עבור מדינה עבורם?
התשובה לשתי השאלות בעיני היא לא אבל אתקוף את הראשונה. בשנייה דשתי פה קצת. כמובן שיש לציין וזה חשוב מאוד שאני לא מתיימר להבין באמת את הסכסוך. אין לי הרבה ידע בו.
השאלה שצריך לעסוק בה היא איך מחלקים את השטח בשאר העולם.
התשובה היא בדרך כלל לפי מודל הלאומיות. אנשים בני תרבות זהה וזיקה לטריטוריה המתבטאת בשהייה ארוכה מאוד בה ויצירות תרבותיות המבטאות את הקשר הזה לאורך ההיסטוריה מתאחדים לכדי משהו הקרוי לאום ותובעים את זכותם למדינה בטריטוריה זו.
כמובן שזה לא תמיד המצב. ארצות הברית ואוסטרליה זכו למדינות על ידי שחיטה והשפלה של האוכלוסייה המקומית עד שהפכו לכנועים. למרות שעם הזמן הם התגבשו ללאומים ועמים מגובשים אחרי קום המדינות שלהם.
מדינות ערב יוסדו תחת הסכמים פוליטיים בתום מלחמת העולם הראשונה ולא כי היה הבדל בין הערבים של ירדן למצרים. הם כולם הגיעו מערב הסעודית ולכולם תרבות די זהה. שוב, בעקבות העובדה שהם חיים תחת מדינה זה גיבש אצלם תרבותית ייחודית עם הזמן.
בשורות אלו חבויות עבורי מספר שאלות.
ראשית, מה ניתן להגדיר כתרבות? צריך להבחין בין תרבות לתת תרבות במסגרת תרבות ובכלל לבדוק תרבויות. השתמשתי ברשומה קודמת במילה תרבות אבל היא נושאת עבורי משהו מאוד לא מוגדר. מטאפיזי קצת. אני משתמש בה כהסבר אבל קשה לי להגדיר אותה. לכן, לטעון להשפעות בגללה זה בעיני קצת בעייתי ( וזו כמובן הסתייגות מדבריי ברשומה ההיא ). כדי שהיא תהיה הסבר טוב היא צריכה להסביר מכלול של דברים, שנוכל לזהות את הקשר בין התרבות לדברים עליהם הם משפיעים בעזרת ניסויים, לראות כיצד לשנות תרבויות וכמובן לחזות בעזרת תיאורית התרבויות דברים. חבל שאנתרפולוגיה זה לא פיזיקה ולכן לא בר מדידה וביצוע ניסויים כמוה. בלי הגדרה מסודרת לתרבות אין לי גם הגדרה מסודרת לאיזו קבוצה זכאית למדינה ואיזו לא לפי מודל הלאומים. הרי גם הסודנים שעלו לפה מכילים תכונות שמאפיינות אותם מסודנים בסודן. הם יודעים קצת עברית למשל. האם הם תרבות? קשה לי למצוא מישהו שיאמר שכן. בינתיים זה יוותר בתור תחושת אצבע ולא משהו מסודר. ייתכן שאקרא לעומק באנתרופולוגיה בעתיד. Guns germs and steel נמצא אצלי במדף הרבה זמן ועדיין לא הייתה לי הזדמנות לקרוא אותו בצורה מסודרת.
השאלה השנייה היא האם זו הדרך היעילה ביותר לחלק את העולם?
כנראה שלא. כנראה גם שהתשובה מורכבת יותר מזה. יעילה באיזה מובן?
חשבתי בעבר על חלוקה אידאולוגית של העולם שתוביל לכך שיהיה אפשר לנסות מודלים מדיניים וכלכליים שונים אבל סביר להניח שבני אדם לא יחפצו להשתתף בניסוי חובק עולם ומתמשך כזה.
החלוקה לפי תרבויות מאוד טבעית לנו ועונה על צורך שלנו להתחלק לקבוצות, שבטים, פרי לידה וקשר תרבותי.
עדיין יש קהילות ערביות בצרפת, רוסיות ואתיופיות בישראל ויהודיות באמריקה. קל לנו לתקשר עפ אנשים בני אותה תרבות. זה קשר יותר פשוט ומצריך פחות עבודה מקשר אידאולוגי למשל. זה מכנה משותף להרבה מאוד אנשים.
אני מניח שזה היתרון של חלוקה כזאת. מנגד, גם דתות הוא מכנה משותף ותרבותי שקל להתאחד תחתיו. אם כי יש בו חסרונות מובהקים כי הן נוטות להתפצל לקבוצות מאוד כנאיות ואלימות.
מאבקי תרבות גם מדרדרים לפעמים לאלימות שלילית. הם לפעמים גם יוצרים תחרות בריאה שמשפרת את כל הצדדים. צריך ריסון נכון לאלימות. השאלה עדיין מורכבת מדי עבורי.
אז אין לי תשובה מספקת לשתי השאלות ובכל זאת אני תוקף את הכיוון האידיאולוגי מהן.
אין ספק שהיהודים זקאים למדינה לפיהם במדינת ישראל.
האם ליהודים יש תרבות עצמאית? כן. היא כוללת טקסטים דתיים כמו התנך, המשנה וכל שאר הקישקושידא אבל גם טקסטים לאומיים רבים ששרים ומספרים רבות על ישראל. היא תרבות בת מספר אלפי שנים שהיה לה קשר רציף עם ישראל. יש לנו מאכלים ולבוש מסורתי רק לנו. יש הבדלים בין מזרחים לאשכנזים. השאלה היא אם הם גדולים דיו כדי להפריד ביניהם ממש לשתי תרבויות שונות.
מה שמשעשע אותי הוא שרבים משתמשים בדת כדי לטעון לחזקה על המדינה למרות שהאתוס שהמדע מתפח בעיני נותן לנו יותר לגיטימציה.
לפי התנך הגענו לפה ככובש ממצרים ששחט את האוכלוסייה המקומית תחת צו אלוהי. פלסטינים השתמשו בזה בעבר מולי בדיונים.
לפי הממצאים סביר יותר שהעם היהודי התגבש מהאוכלוסייה הכנענית הנוודית לפי כאלפיים שנה.
הוא כתב טקסט עוד אז שמייצג את הזיקה שלו לשטח.
לפי הממצאים גם יש קשר גנטי בין יהודים ברחבי העולם. את הטענה של הקשר הגנטי אני מסמך על דברים בויקיפדיה ולא מקריאה מעמיקה כך שאיני בטוח אם הם נכונים.
הוא כתב טקסט עוד אז שמייצג את הזיקה שלו לשטח.
לפי הממצאים גם יש קשר גנטי בין יהודים ברחבי העולם. את הטענה של הקשר הגנטי אני מסמך על דברים בויקיפדיה ולא מקריאה מעמיקה כך שאיני בטוח אם הם נכונים.
על אך שגירשו את היהודים ושחטו אותם אין ספור פעמים בהיסטוריה, הם עדיין נשארו בישראל. לפחות גרעין מסוים בהם.
האם הפלסטינים הם תרבות?
לא חושב. ייתכן כי אני מוטה בעקבות דעות על הסיכסוך אבל אני לא רואה הבדלים תרבותיים משמעותיים בין הערבים בישראל לאחיהם בערב הסעודית. אני גם לא רואה הרבה הבדל בין המצרים לירדנים אבל שם הוא יחסית יותר משמעותי.
המועדים המרכזיים וההיסטוריה של הפלסטינים הם המאפיין העיקרי שלהם וכולם הם בסך הכל חשיפה שלהם ליהודים. הם הגיעו לארץ בכלל בתור מהגרי עבודה תחת העותמאנים. האם השואה הופכת את יהודי אירופה המזרחית לתרבות שונה מיהודי אירופה המערבית או יהדות המזרח?
אם כן, למה הנכבה ומלחמות הערבים הישראלים ביהודים הופכים אותם לערבים מתרבות אחרת?
אני סבור שאת רוב מדינות ערב צריך לפי מודל הלאומים לאחד למדינה ערבית אחת גדולה.
ובכן זה הניתוח הנוכחי שלי מהקו האידיאולוגי. אני כמובן בור באנתרפולוגיה ונדרש לי יותר חידוד בנושא וקריאה רבה אבל זו נקודת המבט שלי בהתאם למצב.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה