יום שבת, 4 באוקטובר 2014

מאבא שלי לספרים למתמטיקה

לפעמים אני עדיין תוהה אם עשיתי טעות בכך ששלחתי לאבא שלי את המכתב. יותר נכון, במדיניות שלקחתי לעצמי: להתעלם ממנו עד שיראה סימנים תרפיים.
לפעמים עולה בי החשש שאני טועה לגביו. החשש הכי גדול הוא שזה באמת התהליך שלו לפצות על כך והוא יגיע למצב טוב מפה ואז לא אדע מה לעשות. לא אוכל לדבר איתו אחרי זה כי זה יראה כאילו אני מצטרף אליו רק כשהוא בהצלחה. אהיה צבוע.
אבל קשה לי מאוד להאמין שאני טועה.
החשש היותר גדול הוא שהוא לא ישתקם. מה עשיתי בזה? פשוט שרפתי גשר. יכולתי להנות מהגשר הזה? כנראה. לא כבן שיח. לא חושב שאהנה ממנו בצורה הזאת אחרי שאני יודע מה שאני יודע.
אני רואה כבר את תוצאות המדיניות שלי. הוא החליט לשלוח כמה דולרים לנסיעה לחו"ל לאחים שלי. אחותי נוסעת לפראג והוא נותן גם לה כסף פראגי-צ'כי כל שהוא.
הוא כבר אמר לאמא שלי שהוא לא ישלח לי כסף. היא רבה איתו.
אני התווכחתי איתה על זה אבל היא כבר עשתה את זה. כל אופן, זה מראה הידרדרות ביחסים בינינו. אני הצבתי לו תנאים ואם הוא לא יענה בהם זה ימשיך להידרדר. מקווה שעד נקודת שבירה בה יקבל את הדרישות שלי.
מקום שני שראיתי את זה היא כשגיליתי לפני כמה ימים ששהה בבית חולים במשך שלושה ימים בגלל מחלה מאוד חזקה. הוא עשוי למות שם. להיסתכסך עם אנשים חזקים מדי בגלל איזו תרמית מטומטמת שהוא עשה במדינת העולם השלישית הזאת או מזה שמערכת הבריאות שם שווה לתחת.
האם אאשים את עצמי אם אגלה שהוא מת?
שלא דיברתי איתו וחשתי כלפיו סימפתיה?
כלומר, אני חש איתו סימפתיה. זאת הסיבה היחידה שאני דרשתי ממנו שילך לטיפול במקום לזיין איתו את המוח. נראה מה יהיה. כנראה שכלום.

בואו נעבור לנושא אחר, צמתי. כאילו, לא מנעתי מעצמי אוכל כי זה מטומטם. צמתי מבחינה אינטלקטואלית D: רציתי להתחיל לקרוא מהספר שלי בפסיכולוגיה כי הוא נשמע כל כך מגניב וסקסי.
הסופרת מתארת את הספר כ"מסע מדעי-אישי" והבת זונה החליטה שהיא משמיטה שהמסע בעיקר אישי וכמעט לא מדעי. כך התחלתי לקרוא זיוני מוח על גבי זיוני מוח בנושאים שאני מכיר לא רע. היא כתבה דברים נכונים אבל הכבירה בזיוני מוח על המסע הקסום של מולקולות שמאחד את כל הדומם והיצורים החיים ביחד וכמה שזה מלמד על מופלאות היקום ובלה בלה בלה. כל פרק היה אפשר לסכם במספר משפטים קצרים.
פרק ראשון: נפש. בו היא מנסה להסביר את התפתחות התפיסה האנושית מרעיון של דואליות גוף ונפש לתפיסה המודרנית ששניהם משולבים והאחד משפיע על השני (או יותר נכון, הם אותו הדבר). נושא שאפשר לסכם ב:פעם הם טעו, עכשיו אנחנו צודקים והיא החליטה להסביר בצורה הכי מטופשת שיש ולבסס עם הטיעונים הכי כושלים שיש.
אז זה אומר גם שאין לי ספר לנסיעה של 16 שעות. מה אני עושה לעזאזל? אצטרך לחזור לרכוש ספר מעניין יותר או לקרוא אחד מהספרים שלי שלא הספקתי לגעת בהם. מה שיש לי בינתיים זה ניתוח של אליס בארץ הפלאות שרציתי לקרוא וספר משעמם במיוחד על ההשפעות החברתיות שהייתה לרפואה על חיינו במהלך ההיסטוריה.

מה שכן, נצטט קטע קטן מהספר הכושל:
"למעלה ממיליארד שנים שוטט גופך פרוד לחלקיו הזעירים בין כוכבים אדישים וקרים עד שהעז להתהוות אל מול גלי התהו למבנה אדריכלי עדין ושברירי. מיליארד שנים עוד ישוטט, נדון לנדודי אין קץ"
הכלבה עצמה ציטטה את זה מסופר יותר מוצלח אבל זה פשוט כל כך יפה. מסוג הדברים שאני אוהב בספרות טובה.
כתבתי משהו דומה בצורה כושלת יותר בבלוג הצנוע שלי. הוא פשוט מסכם תחושה בצורה יותר טובה. את הקסם שבאדם יפה בעולם הנשלט לא מעט על ידי הסתברות.
כתיבה מורכבת מרצפים של כשלושים תווים בצורות שונות שרק מעטות מכמות השילובים האינסופיים שלהם יוצרים מילה בעלת משמעות, פחות אפילו מחברים משפטים הגיוניים ואחוז כמעט אפסי יוצר משהו כל כך יפה.
כמו הציטוט הזה, מעט חלקיקים שיחד מתהווים למבנה רציף ויפה.
הוא לא יפה לבד אבל. כדי שיהיה יפה צריך שתהיה עין שמסוגלת לראות אותו ולהעריך את יופיו ביחס למשהו.
כזאת שבמקרה של כתיבה תהיה מסוגלת לקרוא את אותו רצף.
סתם מחשבה צפה שהייתה לי.

תמיד אני חלוק האם להציג בפני ילדיי את בית הכנסת והחגים היהודיים או לא.
מצד אחד זו מסורת שלי ואפשר להינות ממסורת. אהבה היא פשוט שם אחר לשגרה שמבוצעת היטב.
מנגד, היא מתפתחת תפיסות של המציאות שהן גם שגויות וגם לא לרוחי.
תפילות יום כיפור הן דוגמה קלאסית. אני יודע לדקלם אותן. אני אפילו יודע לתקוע בשופר. אבל לענות את עצמך בשביל חרטה ומחשבה על מעשיך? זאת דרך מטופשת לעשות את זה. אתה לא חושב בצורה הגיונית כשאתה לא אוכל. ככה לא עובד הגוף האנושי.
כל התפילות ההן בהן אתה מנמיך את עצמך ומציג את עצמך כיצור עלוב? זה לא בשבילי.
התפילות האלו מעוררות רחמים.

שבוע הבא יהיה עמוס.
בראשון אני נפגש עם הבחור. שני אני מקווה לעבוד. שלישי סוגר. רביעי נפגש עם מרווין. חמישי עובד ומכין תיק לנסיעה ושישי בבוקר אני עף מפה. לצד זה אני מקווה גם להתאמן וכמובן שלקנות ספר.
שבוע שמח כפי שכתבתי.

נסיים עם המשך הסיפור מאתמול על השינוי החד בחיים שלי.
מהפן האינטלקטואלי. זאת הייתה תקופה מדהימה.
זה התחיל עם הספר בגיאומטריה של בני גורן. התכוננתי בפעם הראשונה למבחן במתמטיקה. לא ידעתי את ההוכחות כי לא התמקדתי בלימודים עד אז.
פשוט פתחתי את הספר והתחלתי לנסות לבצע תרגילים. לאט לאט אספתי את כל ההוכחות. קצת התמכרתי לזה. סיימתי את כל התרגילים בספר וחשבתי על מתמטיקה במקביל.
מצאתי את אליס מבעד למראה בבית שלנו דאז. ספר של אבא שלי. התחלתי לקרוא. מורה למתמטיקה ראה אותו ונתן לי ספר שהציע פרשנות שלו. ההתחלה של חשיבה מופשטת מורכבת שלי וקצת מתמטיקה מעבר.
האמת שזה גם ספר של חיים שפירא. הספר השני שלו שאהבתי היה על תורת המשחקים. זהו זה. השאר מעצבנים אותי בבינוניותם.
הלכתי למורה פרטי במתמטיקה באותה תקופה. סטודנט בנושא גם. זה מצחיק, לא הלכתי אליו כדי להתעסק במתמטיקה של התיכון. הלכתי אליו כי נהניתי לדבר איתו על מתמטיקה כללית. התווכחתי איתו הרבה על הקונספט של אין סוף. שילמתי 100 שקל לשעה כדי לדבר ולחשוב על דברים. לפעמים נתתי לו גם תרגילים ממש קשים שלא הצלחתי לפתור.
הדרך שלי משם התמקדה יותר בפיזיקה.
בגיל 17 קיבלתי את הספר הראשון שלי במתמטיקה אמיתית. ספר עב כרס שמתחיל בחשבון אינפיניטסימלי ומסתיים בחדו"א גבוה ווקטורים. אחריו גם קיבלתי ספר באלגברה לינארית. עד היום אני פותח אותם כדי לשבור את הראש. סיימתי אותם אבל.
גיל 18 רכשתי ספרים מהאוניברסיטה הפתוחה במתמטיקה, פיזיקה ופילוסופיה של המדע.
אבל בתיכון זו הפריחה המתמטית שלי. המחשבה שלי הייתה צלולה ואבסטרקטית מאוד. היו זמנים שבהם חשבתי רק על זה. את הבינום של ניוטון הוכחתי לבד והשתמשתי בזה כדי להוכיח גזירה לבד.

זה הכל להיום אני מניח.
נתראה מאוחר יותר כשאני אהיה שיכור וטיפש ואעשה טעויות מפגרות כנראה ^^

יום שישי, 3 באוקטובר 2014

חזרה בתשובה

כל השערים ננעלו חוץ משער הדמעות 
דרכו הדרך לחופשי 
במסתרים תבכה נפשי 

אני? שם שיר של ארקדי דוכין על התגלות אלוהית?
אני נאחז במילים בסוף השיר: "אדם מאמין בכל דבר כשרע לו" כדי להסביר שהשיר בכלל עוסק בחזרה בתשובה כוזבת בשל מצד שנראה אבוד. שערי הדמעות נפתחים ברגעים אלו ובמצוקה ובתחושת האובדן אנשים מאמצים איזו אלוהות והשיר מבקר את זה. אם תעלו את הטענה: "אבל שולי רנד בכלל חרדי" אז אני אענה לכם: "לכו תזדיינו, אני צודק להלהלה אומנות אפשר לפרש בכל מיני מובנים".
ואיפה סולו הגיטרה? ההתייפחות? המילים המשמעותיות באנגלית? המטאפורות?! למה זה לא שיר רוק-קלאסי בריטי?!
זה כי אימצתי את השיר הזה בסיטואציה אחרת.
האמת שלא כתבתי את זה בגלל יום כיפור. אכתוב על יום כיפור בפסקת המשך אבל הוא בכלל לא עלה כשחשבתי לכתוב את זה. זה והטקסט עלו לי כהשראה אלוהית בהתעוררות של שלוש בלילה בפק"ל.
זאת הייתה התעוררות מאוד ערנית ופעילה. רציתי כמובן לחזור לישון אבל היה לי דוחק רב לשבת על המחשב ולכתוב את שני הטקסטים הללו.
הטקסט השני התחיל אצלי בראש בתור מאמן שנלחם עם תלמידה שלו ומנחה אותה תוך כדי שהיא בכלל מנסה להרוג אותו. אחרי זה נכנס הנופח של הפנטזיה. אחרי זה השתמשתי בו בשביל לחזק את הרעיון של הסיפור ואז הוספתי סיטואציה מסביב.
הכורוגרפיה באה אלי בהתעוררות.
נהניתי לכתוב את הטקסט הזה. הוא לא טוב כמובן.
הטקסט הזה, מין סיכום יום, באה אלי מזיכרון שצץ לפתע.
השיר הזה הושמע ברדיו ברגע הכי מתאים שיש. אחד בלילה. חזרתי עם אבי מתחנת המשטרה. הוא הכריח אותי לדווח על חברים שלי על משהו שהם עשו ולא הוא ידווח עלי למשטרה.
זה התחיל כמו יום רגיל בבית הספר בגיל 16. עוד לא השקעתי בלימודים. למדתי קצת מסביב על העולם ופוליטיקה במיוחד אבל לא התעסקתי בזה לעומק. בעיקר נכנסתי לשטויות. מכות, הופעות פאנק וכו'. זה היה לפני כיתה י'.
עשינו משהו שלא היינו אמורים לעשות. אבא שלי תפס סרטון של זה ואמר שידבר עם בית הספר ביום למחרת.
הגעתי לבית הספר. באתי אליהם אחד אחד, לקחתי אותם לפינה ואמרתי להם מה הולך לקרות ושהם צריכים לתאם גירסה. לקחו אותם וזימברו אותם. אבל זה היה זימבור קל יחסית להתחלה. חלקם ילדים אשכנזים עשירים. מצחיק אותי שאחד התפרץ בבכי ממשרד המנהלת כי ההורים שלו אמרו לו שהם יבטלו חופשת סקי בחו"ל.
ברגעים של שבירה עלובה כל כך אתה רואה כמה אותם אנשים עם ביטחון עצמי הם ילדים חלשים.
זה לא נגמר שם. הגעתי לתחנת המשטרה. ניסיתי לבנות בראש גרסה. סימסתי איתם תוך כדי בשביל לעזור להם.
היום הסתיים מאוד מאוחר.
התלונה נשארה אצלם עד גיל 18 והתבטלה כמובן חוץ מאחד שעשה משהו ממש מטומטם גם לפני כן. הוא לא גויס לצבא וסביר להניח שהחרא הזה ישאר איתו לנצח. זה בסדר, הוא אידיוט.
חלקם הרגישו שממש דפקתי אותם. רובם לא דיברו איתי אחרי זה (בגלל זה ועוד מספר סיבות).

אבל למה אני כותב את כל זה? איך זה קשור לשיר?
הייתי ברגע הכי נמוך בחיי. בשנים של התיכון צללתי למחוזות יותר ויותר נמוכים וההורים שלי חזו בזה. אבל ברגע שזה הגיע למשטרה זה היה השפל. שאלתי את עצמי תמיד, מתי זה הרגע שאני באמת צריך להשקיע בלימודים? אני מאמין במקסימום תוצאות במינימום מאמץ. בית הספר נועד כדי להוציא ממוצע גבוה. אני לא צריך אותו כדי ללמוד. כיתה י' הייתה הכיתה שהייתי אמור להתחיל לפעול במקסימום סל"ד. אבל בהידרדרות בתיכון פחדתי שלא אגיע לשם מוכן כי כל כך ירדתי.
האם אני מתחרט על מה שעשיתי? אפילו לא לשנייה. זה ביזבוז זמן טוב להשקיע עד כיתה י'. אתה צריך לשמור על עצמך בחומר במתמטיקה ובאנגלית ולדאוג שאתה לא יורד מ5 יחידות אבל מעבר לזה אין סיבה להשקיע. אתה צריך להינות מהרגעים האלו.
הייתי אמור לעשות דברים יותר דפוקים, למצוא אנשים שבאמת שווה להיות איתם וללמוד דברים שממש מעניינים אותי (אולי אפילו תואר).
בימים שלאחר מכן דיברתי עם אבא שלי והוא סיפר לי סיפור על המצור בירושלים ועל חבורה שחירפה את נפשם בשביל שחברים שלהם ישארו בחיים.
הוא סיפר לי את זה כי בתקופה ההיא וגם עכשיו משתמשים ביד חופשית במילה "חבר". מי חבר שלי? מעט אנשים. רק אלו שאני באמת בוטח בהם. כשזה מגיע לשם חבר זאת מילה חסרת משמעות. זה מעבר לזה. כשזה רחוק משם אני לא מחשיב אותו כחבר שלי.
הם לא היו חברים שלי כי הם לא היו משקרים למשטרה. הם היו נשברים ומזיינים אותי. הם פחדנים שלמרות כל הביטחון והבולשיט שלהם, כשהמצב יהיה חרא זה every man for himself.

ברגע שפל זה, עזרא דגן נכנס לכיתה שלי והסביר על התנדבות בפרויקט לניצולי שואה שהוא מריץ.
לעשות את זה? כעיקרון אני לא הטיפוס שעושה דברים כאלו אבל למה לא? זה נשמע לי מגניב.
עשיתי את זה. זה היה מגניב. זה פתח לי את האפשרות להתנדבות.
התחלתי לדבר בכיתה כשרציתי לדבר ולא כשחשבתי שזה משתלם כדי ליצור תדמית של איקס. זיינתי המון את השכל וחלק מהאנשים לא אהבו את זה וחלק צחקו (כמות הפעמים שממש אמרתי למורה "אתה טועה" פשוט שווה את זה).

השתפרתי לבסוף לכיתה י'. זה היה יכול להיות יותר מכוער.

אבל השיר נכנס פה כי הוא מדבר על חזרה לדרך המוטב. "חזרה בתשובה". חזרתי בתשובה למוטב בנקודת שפל זו.

כשהאדם מאבד את הטעם, מתייאש מהכוחות של עצמו 
ואז, עוד בלי לדעת כלום, אדם מקבל מענה, 
רצונות חדשים, מילוי וקידום, תקוות לעתיד טוב ושונה. 
אחר כך הוא שוב נופל, שוב מתחיל לצעוק ולשנוא 
מרגיש ריקנות מחומר, מרוח. בקושי סוחב את עצמו. 
והוא נופל כבר בלי חומר דלק, הכל ריקני וזר, 
גם בעבודה, גם בתוך הבית 
מרגיש מבפנים שום דבר. 
לפעמים מעדיף את החומר, 
לפעמים את הרוח, אך גרוע מכל כלום. 
רק רוצה לנוח, רק רוצה להתרסק וליפול. 
ועוברים חודשים של טוב ורע, 
הבלבול רק גובר וחונק, 
עד שאין כבר מוצא מתוך הביצה, 
הוא קם ובוכה וצועק. 
וזה לא בכי מעירפול ידיים, 
פשוט האדם כבר מבין שלבד אי אפשר. 
צריך מינימום שניים, כך מתגלה אלוקים. 
ואז הוא בונה לו כתר, כי זאת מטרה עליונה 
הוא מתחיל להבין שהכל תלוי רק בו ובחברה הנכונה. 
מצד אחד זוכה לכתר, מצד שני לשפלות של עצמו. 
אין כלום בעולם הזה, רק הבורא, אדם מאמין בכל דבר כשרע לו.

זאת הרגשה הרבה יותר חרא מכל מה שאני חשתי בשנים האחרונות. הייתי במצב הרבה יותר גרוע. גם פסיכולוגית. הייתי צל של אדם. קליפה. תדמיות שאני מנסה ליצור לסובבים. תמיד מנסה לגרום להם לאהוב אותי ואז נגרר לאלימות מפגרת.
וכשאתה יוצר תדמית בדיונית של איזה סטלן, חסר כל היגיון, משוגע, לץ, אתה מאבד את הזהות שלך עצמך. לא זכרתי שאני חכם, מקורי, שונה, ייחודי. לפעמים נזכרתי ואז עימעמתי את זה. קליפת אדם.



moving on ^^
יום כיפור. ככל שהזמן עובר שאני חסר דת כך היום הזה מאבד יותר ממשמעותו ומקדושתו. היום זה כמו יום רגיל רק עם בלת"ם בשבילי. זה מצער קצת אבל אני לא יכול לשנות את ההסתכלות שלי על היום הזה.
זה אולי הדבר הכי קרוב ליהודי שאני עושה. הולך לבית כנסת לתפילות. רק בשביל סבא שלי שירגיש טוב. זה מעצבן אותי כי כל התפילות עוסקות בכמה שהזין של אלוהים אדיר, כמה שאני עשיתי דברים מחורבנים שלא עשיתי באמת וכל מיני שיטות של סנגורים לשכנע את השופט שכדאי לזכות אותי.
אבל אני עושה את זה בשבילו.

אז זה היה היום שלי,

שבת שלום וצום חרא למטומטמים שחושבים שזה יגרום להם להיות אנשים טובים.

הנפילים

היא התפרצה לחדר כמו סופה. שמלת כלולות מוכתמת בדם. ביד אחת סכין וביד השנייה ראשו של בעלה. חבל שלא תוכל להחזיר את השמלה במצבה לחנות, בזבוז כסף.
היא זרקה את הראש לעברי.
"מה עשית?!"
ישבתי ברוגע על הרצפה מעץ. הסתכלתי על הראש.
"זה לא מובן מאליו?"
"תפסיק להגן עלי, צא לי מהחיים כבר"
"הלוואי שיכולתי. הוא לא היה עושה אותך מאושרת. לא היית מתגרשת ממנו עדי להוכיח לעצמך שהיחסים ביניכם בסדר אבל היית סובלת עד שהוא היה מת." חייתי עוד כשפרויד ינק משדי אמו. למדתי את כל תורת הפסיכולוגיה. כנראה שידעה שאני צודק אבל התעקשה שזה לא נכון.
"ואני מניחה שאיתך היה לי יותר טוב?"
"ייתכן. או לפחות עם בני מינך. אני לא מבין למה את מבזבזת את זמנך עם בני אדם. הם טיפשים"
היא מתחה את שרירי היד שאחזה בסכין. הניעה אותה במהירות לעברי עם צעקה אימתנית וכעס גדול.
זינקתי מהרצפה, הסטתי את ידה והתקרבתי לגופה. מיקום אידאלי עבורי. אני בשליטה מלאה ומסוגל לעשות כל טכניקה שברצוני לבצע, נקודת המרכז נמצאת אצלי ואני מסוגל בקלות לגרום לה לאבד שיווי משקל וכל הגוף שלה חשוף למתקפה. מנגד, היא לא יכולה להניע התקפה שנייה ואני תופס את ידה אז היא לא יכולה לסגת.
הושטתי את הידיים לכיוון הלסת וסימנתי שאני מרים אותה לאוויר ואז נותן לה לצנוח המהירות לקרקע. לא רציתי לפגוע בה. היא הייתה מודעת לכך שעקרונית ניצחתי והיא מונחת על הרצפה פגועה.
חייתי עוד כשמיאמוטו מוסאשי התקוטט עם ילדים בכפר. התמחיתי בארבע אומנויות לחימה בחיי. כנראה שידעה שאין לה סיכוי מולי אך לא חשבה באותו רגע.
דחפתי אותה והתרחקתי כדי ליצור טווח ועמדתי בעמידת קרב רפויה. רגליים בפיסוק גובה מותניים, שיפוף קלה מאוד וידיים מורמות ומושטות קדימה.
היינו בטווח של בעיטה. היא ניסת להנחית בעיטה מהירה עם רגל ימין ושוב נעתי הצידה לעבר גופה. דחפתי את הרגל שלה כך שהסתובבה עם כיוון השעון. אך היא שלטה ברגלה כאילו הייתה חרב בידה ולא תיפול לטריקים זולים. היא הרימה את רגלה לפני שנחטה על הרצפה, מתחה אותה לבעיטה שנייה. בעיטה אחורת עוצמתית כמו בעיטה של חמור. נעתי אחורה ונעמדתי בנקו אצ'י, עמידת חתול. מתייצב במיוחד על הרגל האחורית והרגל השנייה כאילו מרחפת על הקרקע, ערוכה לבעיטה חזקה ומהירה. עם הידיים תפסתי מלמעלה ומלמטה את הרגל שלה. אם רציתי הייתי משחרר בעיטה כה חזקה שהייתה שוברת את הרגל שלה ומשתקת אותה אבל אין סיבה לשבור את רוחה.
הרמתי את הרגל שלה גבוה, היא איבדה שיווי משקל, קפצה והתגלגלה לכיוון המנוגד לי. עמדנו כעת זה מול זה.
"נו באמת, בשביל מה לימדתי אותך אייקידו? הסברתי לך שקראטה זה למקרי חירום. את לא מסיבית או שרירית יותר מדי ולכן כדי להפיל אנשים גדולים את צריכה תיחכום ולא מכות חזקות.
לתת בעיטה מהטווח שעמדנו זה ברור מאליו. יכולתי לחזות את ההתקפה שלך בקלות."
"אני לא יכולה להשתמש באייקידו, אתה לא תוקף אותי"
חייכתי חיוך שבעינה אני מניח היא מתנשא ומנמיך מאוד "אני יודע."
"אבל אתה לא מבין שאתה פוגע בי? אני לא יכולה שאתה מנסה כל הזמן לנהל את החיים שלי"
"אני דואג שיהיה לך טוב"
"לא, לא. זה לא עושה לי טוב. אתה לא יכול לשלוט עלי"
"אני מצטער, לקחתי עליך חסות ואני לא אתן שתיפגעי"
"אתה פשוט לא מבין..."
מסתבר שהחביאה אקדח במחשוף השמלה.
למזלי היינו בטווח קטן דיו כדי שאוכל לעשות את מהךך ההתאבדות שלי. קפצתי במהירות לעברה והרמתי את הידיים שלה שכיוונו אותו אלי מעלה. נפלט כדור. הכנסתי לה ברכייה בבטן כדי להוציא את האוויר מגופה וכדי לכופף אותה וביצעתי עליה קוטה גאישי. לא הייתי זהיר ופרקתי את ידה.
היא התייפחה. חיבקתי אותה. בכי של אישה מחליש את ליבו של כל גבר. משהו אינסטינקטי במוחנו.
"אנחנו נפילים. אסור לנו לתת לבני אדם להיכנס ללב שלנו."

אין לסיפור סוף או מוסר השכל.
רק ההבנה שקשה לנו לוותר על השליטה בחיינו ואולי אנחנו לא צריכים לאבד אותה.
החיבה והקשר של תמיכה לא צריכה להיות אבסולוטית כי זה מסוכן.

נפילים הם מלאכים שנפלו. שניהם נפילים. הוא אדם לא אנושי ובעל הבנה עצומה ולכן קשה שלא לקבל את עצתו. ולמה שלא תקבל? ההחלטה שכלתנית כנראה. מנגד, בני אדם רוצים לבצע את הטעויות שלהם לבד. אולי לקבל עצות במקסימום.

Ride Along || ביקור אצל מוזיאון האצל ושיחה לילית על הבעיה

היום בבוקר התעוררתי אחרי שישנתי אפס שעות כי הייתי באימון והייתי צריך להתעורר מוקדם.
יום חיל הים. היום המיותר ביותר לג'ובניק בקריה. אז לקחו אותנו לבקר במוזיאון האצ"ל.
לא החלטתי עדיין אם אני רואה באצ"ל ארגון טרור לא לגיטימי או לא (כלומר לגבי הלגיטימיות, הוא אכן ביצע פעולות טרור כי ההגדרה של טרור היא אלימות לשם הפחדה לשם שהצד השני יכנע לדרישותיך). מה שכן, בהחלט לא אמצע את התשובות במוזיאון האצ"ל.
הם החליטו לספר לנו שהעובדה שערביי יפו נכנעו לפני שנכנסו ממש ליפו אומרת שלא כבשנו את יפו ב48 (למרות שהפצצנו את המסגדים שלהם והשגנו שטחים באמצעים צבאיים, כלומר ההגדרה של כיבוש) ושבגין הוא האיש הטוב בסיפור אלטלנה כי הוא הורה לחיילים על הספינה לא לירות לחוף כדי לא להביא לחורבן בית המקדש השלישי על ידי שנאת אחים. איזה מתוק. חבל שהוא המשיך את קיומה של מליציה אחרי שהוקם צבא מאורגן ובניגוד לדרישות הממשלה המרכזית ייבא נשק לארץ או במילים אחרות, אם לא היו פועלים כלפיו באלימות הוא היה מביא לעירעור השלטון בעזרת ארגוני טרור עם כוח שמתנגדים להחלטות הצבא.
אני לא אכתוב עוד בנושא כי אני לא חושב שאני יודע די הצורך כדי לתקוף אותו. רק אכתוב שהתשובה ממש לא נמצאת במוזיאון האצ"ל. המוזיאון עצמו מגוחך לחלוטין עם האידאליזציה והזיקפה שלו כלפי האצ"ל. אבל יש שם מידע מעניין.

מה זה בכלל הצורך הזה של הצבא לחנך אותנו? אני ממש לא רוצה שגוף אינטרסנט ינסה ללמד אותי משהו. אני מעדיף לחפש את המידע שלי לבד, תודה רבה. אני לא רוצה שיתייחסו אלי כדביל שצריך שיחנכו אותו בצורה המתאימה לצבא.
אני מבין למה לפעמים זה נראה טוב. יש אנשים שלא ילמדו כלום אחרי הלימודים והצבא ולכן צריך להכריח אותם. אבל אי אפשר להכריח מישהו ללמוד ולקלוט מידע. הוא פשוט ידחה אותו. בכנות, בעיני זו בעיה שלהם אם הם לא יחפשו מידע לבד. יש די מידע באינטרנט וברחבי הארץ שנגיש לכולם אם הם רוצים בכך. אם הם לא, למה לכפות עליהם חינוך? שישארו טיפשים.
כאילו רבאק, אנחנו חיים בעידן שאפשר ללמוד את כל החומר של תואר ראשון באינטרנט. אני יודע, אני למדתי המון חומר של תואר ראשון.


Leaves are fallin' all around, time I was on my way
Thanks to you, I'm much obliged for such a pleasant stay
but now it's time for me to go, the autumn moon lights my way
for now I smell the rain, and with it, pain
and it's headed my way

מעניין לעניין, נעבור ללילה מהר מאוד. משום מה אני לא חושב שתתעניינו בשנת הצהריים שדפקתי או בעבודה שלי (אולי בטקסט שרציתי לכתוב אבל אשאיר אותו לאחר כך, אני אוהב את מה שהתגבש בראש שלי).
נסעתי במהירות לירקון, קניתי חמש בירות ליד והשתכרתי ואז ביצעתי את השיחה.
השיחה לא עזרה בשום דבר.
כאילו היא עזרה בכך שהייתה צעד ראשון. היא לא עזרה כי לא אמרו לי המון.
מנגד, מה שאמרו היה יחסית חשוב. לשוחח עם אנשים בקהילה הדפוקה שלי ועם אנשים נורמטיבים כדי ללמוד על זה יותר.
אז דיברתי עם מישהו שחי בארץ ואני הולך להיפגש איתו בראשון. רק לשיחה ראשונה.
סתיו, התחדשות, שינוי פאזה.
זה מצחיק, כל הדרך לירקון ובחזרה הייתה מלאה בחוויות, באבן גבירול.
שם השתכרתי עם חברים מול אופניים ציבוריות וצחקנו על אופניים, בארומה הזה אכלתי פעם ממש מאוחר בסיטואציה שהייתה מאוד זכורה לי ביום העצמאות, מבית הקפה הזה לקחתי מגש מעץ וניפצתי אותו עם חברים בטעות או שלא, פה למדתי, בבית קפה הזה שתיתי לפני הופעה בקאמרי, ההוא נפגשתי עם חברים מאחד המעגלים היותר חזקים שלי, פה העמדתי פנים בפעם הראשונה שאני חוקי וקניתי בירות עם חברים.
והירקון? מתי בפעם האחרונה הייתי בירקון? עם מעגל חברים שתמיד הרגשתי לא טוב כשיצאתי איתם. כי תמיד היה משהו לא טוב כשהסתובבנו.
כמו בפעם ההיא שיצאנו וניסו לשדוד אותנו באלנבי. אני זוכר את זה, אני מסתכל סביבי ורואה שני חברים שלי בשוק טוטאלי מהסיטואציה הזאת, לא יודעים איך להגיב ככשני ערסים מאיימים עלינו. חילצתי אותם מהשוק ומהסיטואציה ולבסוף הזמנתי מונית והסתלקנו משם. זו חוויה שלילית אחת מיני רבות.

הפעם? הפעם היה שונה. עצרתי את האופניים מול הנחל, שתיתי בירה אחר בירה ופשוט הסתכלתי. השיחה לא סיפקה אותי, דיברתי עם הבחור ההוא. האמת שהכרנו כי הוא יצא עם מישהי שהכרתי.
וכך היה. היה טוב. אני בדרך לעשות צעד שני לעבר הבעיה שלי ולעבר טיפול.

מעניין לעניין, משהו שמהדהד עוד בראשי. דבריי למרווין מלפני זמן מה. היא הייתה בדיכאון וכתבתי לה כך:
"את צריכה שינה, מנוחה ומישהו שיתמוך בך". ייתכן שזה כל מה שאנחנו צריכים כדי להרגיש טוב?
כמובן שלא. תפסיק להיות דביק. צריך גם לנהל את החיים שלך לבד כדי להיות מאושר, להרגיש שליטה, להצליח ביחס לסביבה שלך.
אבל זה חלק מזה. מי שיש לו אדם לחזור אליו שיאמר לו שהכל בסדר ויחבק אותו ולפעמים יראה שהוא מתוסכל ויעודד אותו יחיה חיים הרבה יותר שמחים.
מי שיהיה לו זמן לנוח בכלל יחיה את החיים הטובים.
פעם הידידה שאלה אותי מה החלום הכי גדול שלי. השבתי לה: "שאוכל לישון לנצח כמה שארצה". זה נשמע מזעזע אבל זה קצת שונה ממה שנראה בקריאה. זה בתקופה שלא ישנתי בכלל וחלומות היו מתוקים כל כך אצלי. אני עדיין אוהב שינה. זה כיף. אבל אני אוהב יותר לחיות. יותר מכל אני אוהב להתאמן וללמוד. שתי הפעילויות שמגרות את הגוף שלי.
אבל כן, ייתכן והעדפתי לחיות חיים של שינה. כלומר, לא לחיות ממש. פשוט לישון המון.
האם זה מתכון לאושר? לא. שינה מרובה זה סימפטום לדיכאון.

אני אבל פוסח על התאכלס. אני חושב על זה כי ייתכן וזה משהו שאני מאוד צריך. תמיכה, שינה ומנוחה. היא גם צריכה את זה.
אני יכול אולי להציע לה תמיכה. מנוחה זה משהו שקשה למוח פעיל במיוחד להשיג. הוא מוטרד מדי ממחשבות. אבל גם אותה צריך לפעמים. להנות מהעולם בלי דאגות.
שינה זה חשוב גם לחיים טובים.
האם הבחורה מהטינדר מציע לי תמיכה? לא. אנחנו צוחקים המון אבל היא לא תומכת בי. לא אומר לה בעיות שלי. אנחנו נהנים מדי בשביל זה.

כעת נסיים עם סיכום הדברים. בעוד אני רוכב באופניים חזרה הביתה מחשבה אחת מתחזקת מהשיר:
Aw, sometimes I grow so tired
but I know I've got one thing I got to do
ramble on, and now's the time, the time is now
Sing my song, I'm goin' 'round the world, I gotta find my girl
On my way, I've been this way ten years to the day
Ramble on, gotta find the queen of all my dreams
כי בשביל זה אני חי. להנות מהחיים גם כשאני מוטרד וחרא לי.
והבחורה המיתולוגית? זאת שאני מחפש. אולי זה הפן הכי ילדותי באישיות שלי אבל גם בשבילה אני חי. עוד אמצא אותה. כמו שאני כותב פה יותר מדי פעמים.

לילה טוב אנשים.
לילה טוב הבחורה.

יום רביעי, 1 באוקטובר 2014

העולם הפסיכולוגי שלי

אז קניתי ספר לטיסה. 16 שעות באוויר ושעה באמסטרדם. איך אתה מעביר את הזמן הזה בלי למות?
אבל כמובן שלא סתם קניתי ספר לטיסה. מה אני בן אדם נורמאלי שעושה דברים סתם? יש פה איזה הסבר סופר דופר עמוק והרהור על החיים או משהו.

זה ספר בפסיכולוגיה. ספציפית חלקים ממנו על הבעייה הראשונה. יש עליה המון ספרים אבל מעט טובים.

כשקניתי את הספר חשבתי לעצמי שהמון זמן לא רכשתי ספר בפסיכולוגיה.  למה התחלתי בכלל להתעניין בנושא? הבעיה השנייה צצה פה שוב.
הספר הראשון שלי על התנהגות היה על שפת גוף.
הבנתי כבר כשהייתי קטן משהו חשוב: אני מזעזע בכל הנושא הרגשי וחזק מאוד בחלק האנליטי שלי.
אמא שלי זיינה את המוח הרבה על EQ בבית ועל כמה שזה חשוב וייתכן שאפילו יותר מIQ. היא טועה-צודקת. כישורי אנשים חשובים להצלחה אבל הם לא הדרך היחידה ואני לפחות מאמין שברמות הגבוהות בלי IQ גבוה אתה כלום.
מי שמרוויח המון כסף זה אותם החברה האינטיליגנטים מאוד.
אבל כן, בשלב מסוים זה חדר לתוכי שהועבדה שאני קורא אנשים כמו סינית תהיה בעיה רצינית. ידעתי גם א הכוח של המדע. חשבתי לעצמי, אם אדע את התיאוריות המדעיות בחקר האדם, אוכל לשלוט על החלק הרגשי בלי להיות טוב בו. אנהל אותו בעזרת החלק השכלי.
וכך היה שחדרתי לעובי הקורה ובהדרגה הבנתי גם שזה לא כזה פשוט.
כלומר, חלקית אני מיישם את זה, אבל יש גבול לידע שלי ויש כוח עוצמתי לאינטיליגנציה רגשית.
הבנתי גם שאם לא תהיה לי אינטליגנציה רגשית, לא אוכל לנצל את המקסימום של השכל שלי כי רגשות לא טובים יפריעו לו.
בשלב מסוים הטיתי את נושאי המחקר שלי למגדר. זאת תופעה שתמיד עניינה אותי. הזהות המגדרית שלנו מאוד דומיננטית בחיינו. תחשבו על זה שאוכלוסיית העולם חצויה לחלוטין על ידי לחצים סביבתיים שונים שמניבים התאמה שונה לחלוטין של האישיות. אפשר לומר שהם מתמודדים עם תרבויות שונות.
והם בסדר עם זה. לא מפריע להם שהם סווגו כבר בתחילת חייהם. לרוב זה טבעי לחלוטין.
כמה מזה גנטי וכמה מושפע סביבה? כמה מזה ביולוגי וכמה נפשי ( אם בכלל אפשר להפריד בין גוף לנפש)?
חקרתי קצת גם את הבעיה הראשונה אבל במין מבט חטוף.

כעת אני חוזר לספרים אבל לא כדי לקרוא אנשים אלא כדי לקרוא את עצמי.
אז זה מה שהעסיק אותי היום קצת.

הבנתי השבוע את החשיבות שלי בהכנת הקפה כמו שצריך והיא אפס. כאילו, הקצפת חלב זו אומנות ואני ממש לא ברמת שליטה שאני מסוגל לצייר איתו, ליצור איזונים מושלמים בין קפה, חלב וקצף ולהכין מנות קפה מורכבות במיוחד אבל רוב העבודה של הבריסטה היא באיזון נכון של הלחצים של טחינת הפולים, הטמפרטורה של המים החמים בעירבוב, הריכוז של הקפה וכן הלאה.
זה חבל, הייתי רוצה ממש להתעמק בהכנת קפה.
אומנות הכנת הקפה זה פשוט דבר סקסי בעיני. יש שיאמרו שיין זה סקסי וגם אני אוהב יין אבל זה פשוט לא נכון. יין פלרטטני. הוא מושך אותך באף לכיוון הזה. הריח, הטעם, הצבע של המשקה. הכל משדר עידון, טוב טעם. רק כדי לשכר את שניכם ולהביא אתכם לשם. טוב, יין זה משקה סקסי. אבל קפה? קפה זה פשוט סקס. טהור.
אתה עולה לבית שלה לקפה, לא ליין. אחרי לילה אתה שותה קפה אספרסו טוב אצלה.
כל הקלייה, הריחות, ההקצפה, האנרגיות שהוא משחרר אבל הרוגע. זה משדר את התחושה הזאת. יש פה משהו פאלי. כמו שוקולד רק יותר טוב.
ממש נדלקתי בנושא.
התחלתי לקרוא על מתכונים ממש מגניבים עם קפה. עוד אתנסה.
בכלל, השבוע יש לי משמרות לכל יום חוץ משלישי שהיה מנוחה. אני ממש מבסוט מזה.
כשאתחיל לעבוד אבל במסעדה שלו אעשה את הכסף הטוב. זה גם יסתדר יותר טוב עם השעות של הצבא. המשמרות ארוכות אז זה יותר כסף. הבעיה היא שזה שבירה, אחד בלילה כל יום עבודה. מנגד, מדברים עם בן אדם שכל השנים האחרונות חזר הביתה מאימונים והלך לישון באחד וחצי.
הדבר שאני הכי אוהב בעבודה היא ההגעה אליה מהצבא. הכל ברבאק.
שלוש וחצי אני יוצא מהבסיס וברבע לארבע אני כבר צריך להיות שם.
רוכב באופניים שלוש קילומטרים בשמונה דקות, מתקלח, מתלבש, דוחף משהו לפה ויוצא בשלוש ארבעים וארבע מהבית. דופק ספרינט ומגיע לשם. זה לא שפוי ואיך שהוא אני תמיד מגיע על הכסכס. אני חולה על זה.

זה הכל לבינתיים,
לילה טוב אנשים.

מכה אפורה

בואו נסכם שנה בצבא





האמת בפעם הראשונה אני זה שאמרתי לה.
תראי, החיים די קלים.
נשכיר לנו חדר בדרום תל אביב ונחיה כמו גדולים. מדקה לדקה.
את תעבדי ואני אשרת בקרבי. אחזור לפעמים הביתה ונדאג לו ביחד. נשלם את המיסים מהצבא. נקנה סופר, נתווכח עם השותף. החיים יהיו קלים. זה קטן עלינו, לא צריך את ההורים.
וייתכן וגם אני קצת פחדתי לחזור לבית ריק אך כך היה. ואני זוכר את הפעם הראשונה שחייגתי להורים בקורס. יום שישי קיצי. הריצו אותנו לים אילת שם חתרנו עם סנפירים והתחרנו עם עצמנו.
אחרי פרץ אדרנלין ושמחנ התקשרתי אליהם ואמרתי להם "הכל יהיה בסדר, טוב לי פה".

כאב יפה שעובר מהר כשאני מנסה לשכוח את הסימנים הראשונים לבדידות, הבכי והכאב הרב שהיה אך לא התעמקתי בו, כשראיתי את אחים שלי עוזבים והכלבה בשדה התעופה.
מתרוצצת באנרגטיות בין האנשים. לא מודעת לכך שהיא לא תראה אותי יותר לתקופה ארוכה. אסור להיכנס לשדה עצמו. הייתי עם נשק.
אז ירדתי לברכיים, הבטתי לה בעיניים וחיבקתי את הכלבה שלי. תמיד הייתה כמו בת אדם קטנה.

ובפעם אחרת, קצת לפני האביב, תקופה קשה אחרת. המון מאבקים. עם כסף, בדידות, אנשים דוחים, הצבא. הרבה בבית. אבל התקופה עברה והגעתי לאושר. כמו מנת אספרסו. תהנה ממנה מהר כי היא עוברת מהר וכל שנשאר הם מים עכורים.

כן, זה קרה באביב השנה. כמו מכה אפורה מהשמיים. משום מקום. גשם חזק ששוטף את הכל. הכל מתפורר.
ונבנה מחדש.
ואז היא באה, הידידה, את זוכרת מה אמרת לי? מה אמרת לי עכשיו כשהכל שטף אותנו והחרא צף?
כי אני לא זוכר. כל מה שאני זוכר זה את המבט השופט שלך, מציב קווים חדשים, עוזר להישיר את הקרקע כשאת מונעת ממני להתקרב למקרר ולהוציא בקבוק וודקה.
אוכלים פיצה ועוזרת לי להבין שהמצב לא כזה נורא.

אולי אפילו אמצע זמן ללמוד, לעבוד.

היא אמרה לי תראה, אתה חייב לעבוד. בשבילם. הבחורה. העצה הכי חשובה שלקחתי. וכך ברגע לקחתי עבודה. וזה עזר. לי במיוחד.
וכעת המצב חא נראה כזה שחור והבעיות לא כאלו גדולות.
אולי אצליח לפתור הכל. להתמודד עם כל דבר מולי.
בלי מטפורות או דימויים, הכל תאכלס, להתסכל על הדברים בעיניים.
הגיבור? שיכור, מיזנטרופ, אנליטי, פרקציוניסט, ביקורתי, ילדותי, שבורח מעימותים ומהחיים שלו, חסר ביטחון, נהנתן, צועק, בועט, אלים.
כמו שאני בחיים.
בזכות שלוש נשים בחיי.

פיאסטה של טמטום

בואו נדבר על הסטטוס הזה מאת טל גילבוע.
https://www.facebook.com/tal.g.yuz/posts/10204179556042048?fref=nf

כעיקרון אני לא רואה סיבה להתייחס אליה ספציפית כי היא מעניינת כקליפת השום אבל רק אכתוב שאני שמח שההחלטה שהתקבלה הייתה לא להזמין אותה.
היא אוהבת לערבב עם ההטפות המוסריות שלה אי דיוקים, הטעיות ושקרים שיובילו תלמידים למסקנות שגויות בנושאי תזונה בריאה, התנהלות תעשיית המזון מן החי ואיכות הסביבה. אני אישית מאמין שבית הספר אמור להיות חממה מהצורך לספקנות בו יגישו לתלמידים בעיקר את האמת כפי שהיא מתגלית לפי ממצאים מדעיים ולא מקום שבו הם צריכים לסנן מידע ולבדוק אותו כדי לדאוג שמערכת החינוך לא תעביר אליהם שקרים (במקרה אידאלי כמובן). כמובן שאם היו מביאים אדם שיבטל את השטויות שהיא אומרת במקביל להרצאה שלה זה יהיה מבורך אבל יצריך שבזמן ההרצאה יערכו דיונים ארוכים שני אנשי הפאנל ויציגו מקורות והסברים שלא מקומם ברמת הידע של תיכון.
עדיף להזמין אדם שמודע לכך ומקבל את זה שההרצאה שלו צריכה להיות על הפן המוסרי של תזונה טבעונית.
מעבר לכך שטל גילבוע היא בהכללה בהמה גסה ובפירוט אדם קיצוני, אלים, שמבטל בצורה לא תרבותית דיון בנושא הזה ואני לא רואה איך אפשר ברצינות להזמין אדם כזה להרצות בפני ילדים או אפילו להרצות במוסד תרבותי כל שהוא (טלויזיה זה משהו אחר כמובן). זה לא אומר שאין מקום להרצאה על טבעונות והרצאה אפילו על מוסר או צריכת בשר. אלו נושאים מעניינים וטוב לתת לתלמידים להיחשף למגוון דעות כדי שיגבשו אחת משל עצמם. זה אומר שעדיף לא לתת לאדם שמשחק עם האמת לצרכים שלו ושידוע בקיצוניותו לייצג צד כל שהוא בדיון.

אחרי הקדמה ארוכה מדי בואו נדבר על מה שכן מעניין פה, המורה.
למזלנו, לאה ישלח החליטה להקרין קצת מאישיותה המופלאה בתגובות לפוסט של טל. בואו נסתכל על אשת החינוך שלנו:
"אין שום קשר לקיבוץ, לרפת או ללול. אלו שהחליטו לדחות את הביקור של טל הם קרניסטים שפוחדים שייכנסו להם לצלחת."
יש לציין שבאותה רשימת תגובות הופיע המידע הנ"ל על בית הספר הדמוקרטי עינות-ירדן:
'המעגל״ שמו בבית הספר הוא פרלמנט. לפרלמנט מביאים התלמידים והמורים בעיות/הצעות שהם רוצים לשנות בבית הספר. נןשא הפרלמנט מפורסם בבית הספר וכל תלמיד או מורה שמעונין להביע דעה בענין מגיע. תלמידים ומורים מדברים מביעים דעה ומחליטים כאחד '
ואותה מורה מוסיפה:
"אגב, שבעה מהמחליטים שלא להביא את טל לביה"ס היו תלמידים מחטיבת הביניים, ואיתם חמישה מורים. ייתכן שאילו היו תלמידים החטיבה העליונה הם לא היו נכנעים."
ובמילים אחרות, כשלאה ישלח מסבירה לנו שההתנגדות היא מטעם "קרניסטים שפוחדים שייכנסו להם לצלחת" היא מתכוונת תלמידים בבית הספר ומורים.
"מעניין שעל הקשבה לכך לא מבקשים אישור של ההורים, כי רצח בעלי חיים ובליסתם הם נורמה מקובלת."
אורי, תלמידת מכיתתה מסביר לנו:
"אני תלמיד י"ב בבי"ס עיינות ירדן ותאמינו לי שבאדיבותה הרבה של Lea Ishlach אנו מקבלים הרצאות טבעוניות בכל תחילת שיעור "
זה גורם לי לחשוב. אלו באמת המורים שמערכת החינוך רוצה? לא כדאי אולי לפטר מורה כזה?
היא מזלזלת בדעות של אחרים ומטיפה בשיעורים בכמות גבוה (וזה מדהים בכלל שהיא מוצאת הקשרים לטבעונות בשיעוריה מאחר והיא מלמדת לשון).
מצד אחד, לא מפריע לי כל כך בדר"כ שמורים מביעים עמדה. אבל כשהדעה שלהם נכנסת לשיעורים על בסיס יומי, כשהם מבטלים את מי שלא מסכים איתם כ"מפחד שייכנסו לו לצלחת" ומשתמשים בכינויים מזלזלים כמו "קרניסט", אני מתחיל לחשוש שהדעה שלהם תתחיל לפגוע באיכותם כמורים, שהם יתחילו ללמד תלמידים את האמת מעיניים המעוותות שלהם, שהם יתנו יחס מפלה לתלמידים שלא מסכימים עם דעתם בשיעור (ציון נמוך יותר וכן הלאה), שהשיעורים שלהם יתחילו לקבל נפח מיסיונרי ומטיפני. כלומר, שיפסיקו לנהוג בצורה מקצועית.

אנחנו גם יודעים שמשרד החינוך בעצמו לא מעודד הבעת דעה נוקבת של מורים. הסיפור של אדם ורטה עוד יחסית טרי. במה היא שונה ממנו? לאה ישלח הזאת נשמעת יותר דעתנית ויותר קיצונית ממנו (לא שאדם ורטה נשמע דעתן וקיצוני יותר מדי, הוא מביע דעה פוליטית בשיעור פוליטי, נשמע הגיוני מאוד). לא ראוי לפטר גם אותה?
או שהנושא הזה פחות רגיש ויקר למערכות החינוך אז זה פחות מעניין?

אני מפחד ממורים כמו לאה ישלח. אני לא מבין איך מאפשרים לסוג כזה של מורים ללמד. יש לי תחושה שהתוצאות של זה לא יכולות להיות טובות.
ואסיים בציטוט אחרון שמעלה לי את החלסטרה בכל מופע הטמטום של התגובות לפוסט של טל:
"אגב, מחר ייערך בבית הספר המדובר "עינות ירדן" דיבייט בין תזונאית טבעונית לבין תלמיד כיתה י"א שהוא "פלאו", דהיינו טוען שבשר הוא האוכל הטבעי והבריא והנורמלי וההכרחי לנו. מעניין כמה תלמידים יבוא להקשיב ולהשתתף, כי לא היה פרסום רציני לעניין הזה, הוא נערך על שעת לימודים רגילה, וגם אני שמעתי עליו כבדרך אגב"
איך הם חושבים שזה לגיטימי ששני אנשים בלי השכלה מדעית ידונו בדיבייט על נושא מדעי?
אנשים צריכים לחשוב שהדעה שלהם לגיטימית וחשובה בנושא מדעי. מה שחשוב זה הקונצנזוס המדעי. הדעה שלהם מוזמנת להיכנס לתחת.
דיבייט כזה מגוחך כמו דיבייט בין אדם שמאמין שכדור הארץ שטוח לבין אדם שמאמין שכדור הארץ מרובע בבית ספר. בית הספר פשוט צריך ללמד את מה שידוע לנו: כדור הארץ עגול ולהציג את הראיות לכך. אם הוא באמת רוצה לדון בצורת כדור הארץ (או תזונה בריאה במקרה שלנו). זה לא נושא נתון לדיון.